vakna världen!

För varje vecka som går blir jag mer och mer medveten om komplexiteten inom energi- och miljöfrågor. hur skall jag kunna göra den här världen bättre? för jag utbildar mig juh ändå till att göra det...men hur?
Aven som skild individ utan speciell stor kunskap om system optimering, politiska styrmedel eller världens elmarknad förväntas man hjälpa till.
För att klara denna växande jord med allt vad det innebär måste vi resurseffektivisera. Detta är något som inte kräver en ingenjörsexamen eller att ens vara speciellt insatt/intresserad av klimat/miljöfrågor?
Jag skall ge exempel på vad jag menar:

Vem kan stänga av kranen med rinnande vatten emellan tandbortsningen? SVAR: ALLA
Även om vi i Sverige är lyckligt lottade och har i princip obegränsat med vatten kostar det att rena och transportera det. Det kostar pengar men också resurser i form av exempelvis el.

Vem kan torka sin tvätt på torkställ istället för att torka dem i torktumlare eller torkskåp? SVAR: ALLA
Nu tänker ni, men fan det är juh svin drygt att torka kläder på torkställ...vilken plats det tar! Och vilken tid det tar!
motargumentet här; Tvätta på kvällen och häng kläderna innan ni går och lägger er, på morgonen är tvätten torr och torkstället kan plockas in utan att stå och ta plats.

Vem kan släcka lampor/apparater när man lämnar ett rum? SVAR: ALLA
Ja, det innebär en ansträngning på ett par meter att sträcka sig och faktiskt släcka den lampa man inte är i behov av. Men hallå? Det kan det väl ändå vara värt?

något att tänka på!?

Kommentarer
Postat av: mamma

ja det är så att vi kan göra en hel del för att spara energi....många bäckar små kram mamma

2010-10-11 @ 12:00:58
Postat av: Mikaela

Och om man ska köpa elbil så får man även köpa ett vinkraftverk!

2010-10-11 @ 19:16:22
URL: http://svippostina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0